Consumenten

Alles over de verkiezing

Retailers zijn ontzettend benieuwd naar de meningen van consumenten – ook naar jouw mening dus! Doordat retailers weten wat consumenten belangrijk vinden, kunnen zij hun folder nog beter maken. Wat vind je bijvoorbeeld van de aanbiedingen in de folder van Hunkemöller, Media Markt of Hornbach? En hoe ervaar je de opmaak in de folder van Jumbo, Welkoop of ICI PARIS XL? Met de verkiezing ‘Beste Folder Awards’ achterhalen we wat consumenten van folders vinden. Hieronder vind je meer informatie over hoe we dat doen én hoe jij hieraan kan bijdragen.

De verkiezing 'Beste Folder Awards' is een initiatief van Q&A Insights BV. Q&A is een onderzoeks- en adviesbureau dat al ruim 15 jaar retailers, merken en toeleveranciers helpt beter te presteren. Meer informatie over Q&A vind je op www.qanda.nl. Daarnaast wordt de verkiezing medemogelijk gemaakt door onze partners Spotta en WePublish. Bekijk het overzicht van onze partners.

Meer informatie over hoe de verkiezing precies in zijn werk gaat, vind je op de pagina ‘De verkiezing’.

In deze verkiezing kun je – net als bij bijvoorbeeld een parlements/beste acteur/beste popster/beste filmverkiezing/tweede kamer verkiezing - je stem uitbrengen. In dit geval stem je op een folder binnen een bepaalde categorie, zoals je bij films bijvoorbeeld een categorie beste vrouwelijke hoofdrolspeler en een categorie beste regisseur hebt. De verkiezing 'Beste Folder Awards' kent de volgende categorieën:

  • Bouwmarkt, Tuin & Dier
  • Elektronica
  • Persoonlijke Verzorging
  • Slapen & Wonen
  • Supermarkt & Slijterij
  • Warenhuizen

Bij het uitbrengen van je stem beoordeel je de folder op een aantal aspecten. Meer informatie daarover vind je hier.

De verkiezing kent ook een vakprijs waarbij een deskundig jurypanel een folder bekroont. Deze winnaars worden door een jury bepaald en hier kun je als consument geen stem op uitbrengen.

Alle folders kunnen zich gratis inschrijven via deze website. Daarnaast is er een top 50 van folders die jaarlijks wordt geüpdatet waarop je kunt stemmen. Deze top 50 wordt bepaald in een vooronderzoek onder een representatieve groep consumenten.

Stemmen is mogelijk tussen 29 feb. en 25 apr. via www.bestefolderawards.nl/stem. Wanneer je een folder gaat beoordelen/ een stem uit gaat brengen, selecteer je eerst een categorie en vervolgens de te beoordelen folder. De beoordeling bestaat uit het toekennen van een aantal sterren of een cijfer op verschillende aspecten. Je geeft een beoordeling van een folder op de volgende aspecten:

Papieren folder

  • Opmaak: de folder ziet er aantrekkelijk uit met een mooie lay-out en een prettig leesformaat.
  • Aanbiedingen: de folder biedt scherpe en aantrekkelijke aanbiedingen.
  • Lokaal: de folder is goed afgestemd op de lokale gemeenschap en behoeften.
  • Overzichtelijk: de folder is duidelijk, informatief en prettig om te lezen.

Online folder

  • Opmaak: de online folder ziet er aantrekkelijk uit met een mooie lay-out en een prettig leesformaat.
  • Aanbiedingen: de online folder biedt scherpe en aantrekkelijke aanbiedingen.
  • Gemakkelijk navigeren: het is gemakkelijk om door de online folder te navigeren en te vinden waar ik naar op zoek ben.
  • Snel: het systeem om de online folder te bekijken/lezen werkt snel.

Naast de beoordeling op bovenstaande aspecten, worden ook de volgende vragen gesteld ten aanzien van het leesgedrag:

  • Hoe vaak lees je de folder?
  • Hoe grondig lees je de folder?
  • Heb je een aankoop gedaan na het lezen van de folder?

Doordat er een cijfermatige beoordeling wordt gegeven, draagt elke stem bij aan het gemiddelde eindcijfer. Meer informatie over het berekenen van de eindcijfers vind je hier.

Wanneer je een stem uitbrengt, vragen we je om een aantal persoonsgegevens. Het gaat dan om je geslacht, leeftijd en e-mailadres. We gebruiken je geslacht en leeftijd voor een gedetailleerdere analyse van de resultaten. Deze gegevens worden alleen groepsgewijs gepresenteerd (nooit individueel). We vragen om jouw e-mailadres zodat we kunnen verifiëren of het e-mailadres, en dus je beoordeling / stem, valide is. Ook gebruiken we dit mailadres om contact met je op te nemen indien je een prijs wint. Meer informatie over de gegevens die we verzamelen, waarom we deze verzamelen en hoe lang we deze bewaren, vind je in het privacy statement.

Zeker! Iedere deelnemer die toestemming heeft gegeven voor deelname aan de verkiezing maakt kans op één van de prijzen uit het prijzenpakket. Het prijzenpakket bestaat deze editie uit de volgende prijzen:

  • 1x Apple iPad (2021) 10.2 inch 64GB Wifi t.w.v. € 389,-
  • 5x Boekenbon t.w.v. €20,-
  • 7x VVV Cadeaukaart t.w.v. € 25,00-

* Indien bovenstaande prijzen op het moment van de aanschaf niet meer verkrijgbaar zijn, dan ontvangt de prijswinnaar een vergelijkbaar product.

Door meer folders te beoordelen, wordt de kans op het winnen van de prijzen groter. Bekijk het prijzenreglement voor meer informatie.

De verkiezing is geen onderzoek. Alle deelnemers (folders) worden namelijk niet door een exact gelijk deel van de bevolking beoordeeld zoals bij een representatief marktonderzoek. Wel proberen we de verkiezing zo eerlijk mogelijk te organiseren zodat alle deelnemende folders gelijke kansen hebben om te winnen.

De verkiezing kan het beste worden gezien als een wedstrijd tussen een aantal folders in een aantal categorieën. De winnende folder is door minimaal 380 consumenten beoordeeld en heeft het hoogste cijfer gekregen ten opzichte van de overige deelnemende folders in deze categorie. Bij de meeste verkiezingen is geen sprake van een representatief marktonderzoek, bij deze verkiezing ook niet. Wel vragen we om cijfers te geven aan folderaspecten waarvan we weten dat de consument ze belangrijk vindt.

De folder met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Alle winnaars worden na afloop van de verkiezingen op deze website gepubliceerd. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Beste Folder Awards' in hun categorie dragen. Je kunt een winnaar herkennen doordat je bijvoorbeeld het logo in de folder op de website ziet staan of doordat het logo in (reclame)uitingen wordt gebruikt.